top of page
Writer's picturepeter

Täyttääkö hyvä esihenkilö kaikki odotukset?

Kuinka monta kertaa olet esihenkilönä ollut tilanteessa, jossa koet riittämättömyyden tunteita? Vaikka yritit parhaasi, se ei kuulemma riittänyt; joko teit asian väärin, teit väärän asian tai et tehnyt sitä, mitä piti.


Ajoittain esihenkilötyö on pelkkää erilaisten odotusten täyttämistä. Puun ja kuoren välissä oloa. Erityisessä haasteessa on keskijohto. Odotuksia kohdentuu niin monesta suunnasta, että ei oikein tiedä, mihin keskittyä ja mistä aloittaa. Tärkeintä on silloin pysähtyä ja selkeyttää itselleen, mistä kaikkialta odotuksia tulee ja mitä nämä odotukset ovat.


Mistä esihenkilötyön odotukset ovat peräisin:

  • Työtehtävän vaatimukset

  • Itselle asetetut odotukset

  • Johdettavien odotukset

  • Oman esihenkilön odotukset

  • Kollegoiden odotukset

  • Sidosryhmien odotukset

  • Asiakkaiden odotukset


Aikamoinen lista. Ei mikään ihme, jos välillä kokee riittämättömyyttä. Odotusten tulva on omiaan lisäämään työn psyykkistä kuormittavuutta. Kovalevy täyttyy ja suoritustaso laskee samaa tahtia työhyvinvoinnin kanssa.


Tunnista ja priorisoi!

Tärkeintä on aloittaa tunnistamalla, mistä itseen kohdentuvat odotukset tulevat. Kun olet listannut itsellesi, ketkä kaikki odottavat sinulta jotain, on seuraava vaihe tunnistaa, mitä eri tahot odottavat sinulta. Mitä itse odotat itseltäsi, mitä työtehtäväsi edellyttää, mitä esihenkilösi odottaa sinulta ja niin edelleen. Tämän jälkeen seuraava vaihe on priorisoida odotukset. Peilaa näitä omiin ja/tai organisaatio tavoitteisiin. Mieti, mitkä odotukset ovat akuutteja ja tärkeitä. Kun tärkeimmät ja akuuteimmat on listattu, valitse järjestys, jolla etenet.


Kuulostaa helpolta? Periaatteessa se onkin. Haaste on kuitenkin siinä, miten saamme psyykattua itsemme tavoittelliseen ja keskittyneeseen työskentelyyn. Tämä edellyttää itsensä johtamisen taitoja; psyykkisiä valmiuksia, jotka auttavat säilyttämään toimintakyvyn myös kuormittavissa tilanteissa. Onneksi myös näitä taitoja voi harjoitella.


Vinkkilista odotusten johtamiseksi:

  1. Selvitä, mistä kaikkialta sinuun kohdistuu odotuksia

  2. Tunnista, mitä eri tahot odottavat sinulta

  3. Priorisoi odotukset peilaten niitä tavoitteisiin

  4. Tee suunnitelma, miten ja missä järjestyksessä vastaat odotuksiin.

-Peter

35 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Mitä business coaching on?

Tämä oli kysymys, jota muistan jo yli kymmen vuotta sitten pohtineeni. Olin tuolloin koulutettu työnohjaaja ja sertifioitu johdon coach....

Opmerkingen


bottom of page