Viime vuosina empatiasta työelämän keskeisenä osana on puhuttu kokonaan enemmän ja enemmän. Kuinka tärkeää on, että johtajilla ja esihenkilöillä on empatiakykyä tai kuinka empatia on yksi kymmenestä tulevaisuuden tärkeimmistä taidoista.
Mutta, miten olla empaattinen työssä ja mitä se käytännössä tarkoittaa? Hesarin artikkelissa hallitusammattilainen Sanna Suvanto-Harsaae totesi, ”empatia ei saa olla syy siihen, että jättää tekemättä vaikeita päätöksiä.” Tähän lauseeseen mielestäni kiteytyy myös vastaus.
Wikipedian mukaan empatia tarkoittaa ”kykyä ymmärtää mitä toinen ihminen kokee tämän näkökulmasta, eli itsensä asettamista toisen henkilön asemaan.”. Eli esimerkiksi vuorovaikutuksessa ja päätöksenteossa kykenee asettumaan toisen osapuolen asemaan sekä tiedollisesti että tunnetasolla.
Jotta johtaminen tai vuorovaikutus kollegan kanssa olisi tuloksellista, toisen asemaan asettuminen ei kuitenkaan saa estää ikävien asioiden esiin nostoa tai tiukkojen päätösten tekemistä. Sen sijaan näissä tilanteissa tarvitaan empatiaa, jotta viestintä on toista kunnioittavaa ja inhimillistä.
Esimerkiksi kriittiseen palautteeseen tulee aina sisällyttää mahdollisuus keskustella aiheesta ja tarvittaessa myös ventiloida tilanteen herättämiä tunteita. Epäempaattinen tapa puolestaan on täräyttää kritiikki ja jättää vastaanottaja yksin sen kanssa ilman mahdollisuutta käsitellä asiaa palautteen antajan kanssa. Nämä muuten ovat niitä tilanteita, joiden seurauksina kahvihuoneissa puhutaan, miten p&$ka pomo taas oli…
Eli empatiaa tarvitaan, jotta työ on mukavaa ja pidemmällä aikavälillä tuloksellista.
Comments